niedziela, 9 października 2011

O pizzy z kurczakiem i czosnkiem, teście nowej mąki special pizza Napoli 00 itp...

Niedawno wybrałem się na pizzę do lokalu. TAK dokładnie! Czasem tak mam, że chcę się przekonać czy ktoś wychodzi poza komercję i poza serwowanie na "odwal się". Niekiedy spotyka mnie miłe zaskoczenie, czasem wręcz nie wiem jak to nazwać. Na pewno u każdego zdarzyła się sytuacja kiedy pomyślał "to najgorzej wydane pieniądze w moim życiu" i nie ma  znaczenia czy chodzi o 5, 10 czy 100 zł.  To tytułem wstępu. 
Mówiąc o pizzerii wybór padł na pizzerię "Zielona" oraz na pizzę pod tym samym tytułem.  Składniki w menu: sos pomidorowy, czosnek, ser, pieczarki, oliwki, kurczak, kukurydza. Zamawiamy !!!
W końcu przynieśli ją - dobrze wyglądającą i zachęcającą do spożycia. Naglę gryz i czar prysł! Ciasto chlebowo-bułkowe z dodatkiem proszku do pieczenia, które szybko zatka i doda 2000 kalorii. Co z tego, że ładnie się pewnie piecze i jest wysokie na 5 centymetrów skoro nie ma smaku? I żeby było jasne - nie jestem przeciwnikiem  amerykańskich pizz i tego typu wyrobów bo jeśli pizza na sposób amerykański jest dobrze zrobiona i ktoś to lubi - nie mam nic przeciwko. Jednakże to, że jest dużo ciasta wcale nie robi na mnie wrażenia a wręcz zniechęca do konsumpcji. Lubię i to bardzo włoskie pizze i na cienkim cieście. No ale wróćmy do dodatków...
1 mm wszystkiego, począwszy od kurczaka, którego kilka kawałków o dziwo udało mi się znaleźć, sera przemysłowego i surowych pieczarek. A całość zionie ugotowanym czosnkiem i  wcale nie apetycznym bo wręcz mulącym, nie wspominając o tym jak czułem swój oddech po spróbowaniu tego czegoś. Niech ktoś się w końcu nauczy, że surowe pieczarki idą na ser ponieważ są SUROWE!  Ogólnie rzecz biorąc ciepły chleb z serem i dodatkami bleeee, tak nie można. Już dawno nie jadłem tak spierniczonej pizzy. Oto odpowiedź na pytanie dlaczego kebaby wygrywają.

Po wyjściu zastanawiałem się czy w ogóle takie połączenie składników ma sens i postanowiłem wykorzystać je  do przygotowania własnej "zielonej" pizzy. Okazuje się bowiem, że takie połączenie składników jakie proponuje "Zielona" w swoim sztandarowym produkcie z pierwszej strony menu ma sensowne podstawy, jednakże sposób przygotowania też musi być odpowiedni. Zatem dla wszystkich pragnących pizzy z kurczakiem wyprostowany przepis na to danie.


Do przygotowania użyłem: (przepis na 2 pizze)
  • Mąki - special pizza (na fot) Napoli 00 - o dziwo bez ulepszaczy, a nie jak ta o której pisałem w innym wcześniejszym teście. Zatem ta pizza to również test tej mąki więc warto poczytać.
  • Szaklanka wody
  • Drożdży - standardowej porcji 1/5  lub  1/6  kostki.
  • łyżki soli
  • łyżki cukru
  • 2 łyżek oliwy

Dodatki: 
  • Ser mozzarella tarty, ser mozzarella w kulce
  • 3 pieczarki
  • czosnek
  • oliwki 
  • pół piersi z kurczaka
  • tymianek
  • papryka słodka
  • kilka plasterków cebuli - pizza będzie "żywsza" w smaku
  • oliwa
  • sól
  • pieprz
  • kukurydza
  • passata pomidorowa Valfrutta
  • świeża bazylia
  • oregano

Przygotowanie. 
Do szklanki z ciepłą wodą dodajemy łyżkę cukru, mieszamy a następnie czekamy aż drożdże wyrosną
Następnie wsypujemy część mąki do miski i stopniowo wlewamy wodę z drożdżami  wyrabiając ciasto. W międzyczasie dodajemy oliwę i sól. Kiedy ciasto jest wyrobione odkładamy do wyrośnięcia. Jak widzicie ten przepis na ciasto a może lepiej - sposób przygotowania trochę różni się od tego, który podawałem wcześniej. Jeśli chcecie mieć napowietrzone ciasto (ale nie duże)  a co za tym idzie bardziej sprężyste możecie robić w ten sposób.

Sos: 
Duży ząbek czosnku należy rozgnieść i podsmażyć na oliwie z oliwek po czym dodać ok 250 ml passaty pomidorowej. Gotować na wolnym ogniu dodając pieprz, sól, bazylię, oregano a także szczyptę cukru. Po odparowaniu części wody będziecie mieć sos na pizzę jakiego nigdzie nie dostaniecie.  I właśnie tutaj zatrzymam się i powiem, że robiąc pizzę z czosnkiem lepiej przemycić go w sosie więcej niż dawać bezpośrednio na pizzę.

Kurczak
Kurczaka postanowiłem pokroić w paski i zrobić godzinną marynatę z papryki słodkiej, oliwy, świeżo pokrojonej bazylii, tymianku soli i pieprzu. Zależało mi na tym aby smak kurczaka był wyczuwalny ale nie odbiegał od smaku całej pizzy. Po godzinie podsmażyłem kurczaka na patelni i odstawiłem do późniejszego nałożenia na pizzę Smak był odpowiedni.

Kiedy ciasto wyrośnie należy je podzielić na 2 równe części. Następnie z każdej zrobić placek, posmarować lekką warstwą oliwy lub też nie - zależy jak kto woli, bo tutaj nie mam zdania czy lepiej posmarować ciasto oliwą przed nałożeniem sosu pomidorowego czy nie. Jest dużo "za" i "przeciw" dlatego wykorzystuję oba sposoby.
Rozprowadzić sos po pizzy, posypać lekko startym serem. Nałożyć kurczaka, kukurydzę i oliwki. Dodać kawałki mozzarelli w kulce i na wszystko położyć kilka pieczarek. Można doprawić całość bazylią + oregano.

Całość wkładamy do piekarnika ustawionego na mmaksymalną temperaturę i pieczemy ok. 10 minut.
Po upieczeniu i spróbowaniu odkryłem zupełne przeciwieństwo tego co zaserwowała mi pizzeria.
Po prostu nowy wymiar pizzy. Delikatna a zarazem aromatyczna z dobrym ciastem - brawo dla Napoli 00 i co najważniejsze - można zjeść jej kilka a nie tylko jeden kawałek.

Jeszcze o o mące special pizza napoli 00 - Dobra mąka, lekko ciemnawa. Ciasto wyrabia się bardzo dobrze, mąka szybko wiąże i dobrze się formuje. Polecam !

Z drugiego kawałka ciasta zrobiłem identyczną pizzę, jednak zamiast kurczaka dodałem wędzoną dojrzewającą szynkę i salami . Jeżeli chcecie aby smak lekko was uniósł  zróbcie i tą koniecznie.

PS. Jeśli we "włoskiej" pizzerii w Polsce widzicie ketchup i sos czosnkowy - uciekajcie !!!



















8 komentarzy:

  1. Czym się różni mąka "tradition" recenzowana tutaj: http://pizza-marco.blogspot.com/2010/06/test-maki-00.html od tej użytej w tym artykule :) ? Gdzie można ją kupić?
    Trafiłem przypadkiem, ale wiem że będę stałym czytelnikiem! Super blog :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Adamie poszukam, powinienem mieć gdzieś jeszcze zdjęcia i skład to zamieszczę, na pewno jakaś drobna różnica była. Jedną i drugą mąkę zakupiłem swego czasu w Auchan.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytam bo mąki mają to samo logo, więc i producent jest pewnie ten sam :) Mąka "Special Pizza Napoli 00" jest bardzo rozsądna cenowo, kosztuje niecałe 4zł/kg na stronie EkoVita, podczas gdy inne mąki typu 00 potrafią kosztować 2 razy tyle.

      Usuń
    2. Właśnie odwiedziłem auchan i powyżej macie różnice w składzie obu mąk.

      Usuń
  3. Główna różnica: mąka Tradition nie wymaga drożdży do wypieku ciasta z tego co wyczytałem na opakowaniu, a mąka Pizza Napoli 00 to połączenie mąki pszennej i żytniej. Moim zdaniem ciasto zrobione z mąki "Napoli" jest w rozrabianiu bardzo gumowate, przy odrobinie wprawy można je "rozwałkować" rękami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, podoba mi się Twój blog. Gratuluję. Mam pytanko ile dokładnie dajesz mąki? W przepisie nie ma. Próbowałem tą mąkę i ciasto mi się straszliwie klei do rąk. Czy tez tak miałeś? Pozdrawiam. Mateusz

    OdpowiedzUsuń
  5. wyrabiaj dobrze, w razie czego dawaj więcej mąki :) ile ci zabierze ciasto.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam! Ile tej mąki trzeba dać?U mnie się nie wyświetla

    OdpowiedzUsuń