niedziela, 17 listopada 2013

Let's fish&chips, w cieście z wódką i z piwem

Od dłuższego czasu miałem ochotę na to danie, aby chociaż po części przywołać smak ryby z frytkami próbowanej w Anglii. Kto nie wie dlaczego jest to jedno z narodowych dań Wielkiej Brytanii musi jechać, pójść do pubu czy restauracji i spróbować bo ja nie potrafię wytłumaczyć. Coś w tym jest i jest to fenomen. Niby prosta ryba i frytki a można jeść bez opamiętania. Natrafiłem w sieci na odcinek jednego z programów Ikony Brytyjskiej kuchni Hestona Blumenthala pt. "W dążeniu do perfekcji", który traktuje właśnie o przygotowaniu wspaniałej ryby z frytkami i który stał się inspiracją do dzisiejszego posta. Filmik do obejrzenia tutaj.
 Danie wymaga trochę czasu ale uwierzcie mi, że warto je zrobić !

Zatem do rzeczy i składników.

  • Olej do  smażenia
  •  Ryba. Wybrałem filety z czarniaka, które zauważyłem w lidlu (niewielka ilość lodu 5%) i jak się okazało później był to doskonały wybór pod względem smakowym. Ryba jest delikatna, mięsista, sycąca, i nie rozwala się.
    Ziemniaki. Nad ziemniakami nie zastanawiałem się zbyt długi i wziąłem te, które akurat miałem. Natomiast jeszcze lepsze efekty można uzyskać używając odmian nadających się na frytki.
  • sól i pieprz
  • Panierka bardzo prosta, bez udziwnień a doskonale chrupiąca i smaczna a składa się  z:
- 200g mąki
- 200ml piwa
- 150 ml wódki
- szczypty pieprzu

Przygotowanie panierki

Do miski wsypać mąkę i wlać wszystko i wymieszać. Ciasto powinno być płynne ale wystarczająco gęste aby obkleić rybę. jeżeli ciasto wyjdzie zbyt gęste, dodać piwa lub wody mineralnej, najlepiej gazowanej i wymieszać dobrze.



Przygotowanie frytek zajmuje najwięcej czasu ponieważ sa one poddane trzem fazom przygotowania. Mimo, że robi się je dość długo to bardzo was zachęcam do tego ponieważ efekt jest niesamowity.
Najpierw ziemniaki należy pokroić na frytki, ale nie za cienkie - to ważne aby były grubsze.
Następnie należy wypłukać skrobię z frytek pozostawiając je pokrojone w wodzie na 5 minut. Następnie przepłukać raz lub dwa. W naczyniu zagotować posoloną wodę i wrzucić do niej nasze frytki na około 10 minut. Tutaj należy bezwzględnie kontrolować czas gotowania ziemniaków tak, aby tylko odrobinę zmiękły. Przeciągnięcie o kilkadziesiąt sekund może zaowocować zupą ziemniaczaną. Po lekkim podgotowaniu wyjąłem frytki i zanurzyłem je od razu w zimnej wodzie. Kiedy już trochę wyschły rozgrzałem olej i rozpoczęła się druga faza przygotowywania czyli wstępne smażenie. Frytki na tym etapie przygotowania nie smażymy długo, obserwujemy aby tylko się bardzo lekko zarumieniły i natychmiast wyciągamy niech się chłodzą. Po wystygnięciu frytek rozgrzewamy mocniej olej i wrzucamy na ostateczne wysmażenie. Frytki będą wyborne i bardzo chrupiące z zewnątrz, natomiast w środku idealnie ziemniaczane i miękkie. Jeżeli dobrze posolicie wodę to nie trzeba będzie solić frytek.



 podgotowywanie ziemniaków


 pierwszy etap smażenia





W międzyczasie kiedy dobiegało końca ostatnie smażenie frytek zabrałem się za  rybę. Posoliłem z obu stron, posypałem leciutko pieprzem i obtoczyłem w mące a następnie zanurzyłem w panierce i od razu na głęboki rozgrzany olej. Rybkę smażymy do czasu aż panierka będzie dobrze rumiana. Wyciągamy na papierowy ręcznik aby wpił resztkę oleju.



kiedy wszystko jest gotowe można podawać. Znakomitymi dodatkami do dania jest jakaś suróweczka, ketchup lub inny sos albo gotowany groszek z marchewką. No i oczywiście białe wino.
Smacznego.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz